Mensen met verstandelijke beperking runnen horecazaak in Ring Shopping Kortrijk

maandag 23 juli 2018

Mensen met verstandelijke beperking runnen horecazaak in Ring Shopping Kortrijk

maandag 23 juli 2018
Dit najaar (vermoedelijk midden november 2018) opent ‘de branding’ een winkel in winkelcentrum Ring Shopping Kortrijk, waarbij de mensen met verstandelijke beperking zelf instaan voor het bedienen, helpen en afrekenen van de klant. ‘het idee’ wordt een koffie- en soepbar, waar ook de artisanale producten uit de dagbesteding verkocht worden en regelmatig een demonstratie of activiteit zal doorgaan. Bedoeling is dat de mensen met beperking centraal staan met hun talenten en hun mogelijkheden, en dat de begeleiding en werkmethoden volledig aangepast worden zodat zij zo zelfstandig mogelijk kunnen werken. ‘het idee’ volgt hierbij de reguliere openingstijden van het winkelcentrum. Een uniek concept in Vlaanderen en een prachtig voorbeeld van een inclusieve werking!

Olivier (39j) vertelt: “In november zal onze winkel verhuizen naar het Ring Shopping. We gaan wat hetzelfde doen als de twee voorbije jaren, toen hadden we al twee keer een pop-up verwencafé daar. Ik stond toen achter de toog. Ik had nog nooit eerder achter de bar gewerkt! Het vormingsbureau leerde ons hoe we de bestellingen moesten klaar zetten, met de hulp van picto’s. We moesten ook kijken om alles aan te vullen, de afwas weg te brengen, de frigo’s aan te vullen… Er kwamen zoveel mensen die we kenden, maar ook véél die we niet kenden. Zelfs de andere winkeliers van Ring Shopping kwamen soms eens iets drinken, en als het dan bij ons wat rustiger was gingen wij ook eens goeiedag zeggen…”, zegt Olivier enthousiast.

De winkelmedewerkers zullen klaar gestoomd worden voor hun job in ‘het idee’ via werkmethodes die aangeleerd werden voor de twee voorbije pop-up edities. Geert (55j) zal instaan voor de bediening: “Als er klanten komen zeggen we eerst welkom, dan geven we de menu. Als ze gekozen hebben, breng ik dat naar de keuken. Daar staat een bak met picto’s, en leg ik klaar wat de mensen besteld hebben: twee picto’s van koffie voor twee koffie’s, enzovoort. Ik wacht tot de bestelling klaar is, en breng dat dan samen met het blad van de menu terug naar de tafel. Met dat blad moeten de mensen dan afrekenen aan de kassa. Het leukste is dat ik een klapke kan doen met de mensen! Ik ben altijd vriendelijk tegen iedereen. Er zullen veel mensen komen die ik ken, maar ik babbel ook graag tegen mensen die ik niet ken hoor.”

De zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de personen met beperking versterken, dat is het uiteindelijke doel van dit ganse concept. Elodie (33j) werkt vooral aan de kassa: “Ik doe dat graag omdat ik het zelf kan. Ik vind het belangrijk om zoveel mogelijk zelf te doen, zodat de begeleider niet meer moet helpen. Dan ben ik trots op mezelf, op wat ik zelf kan.” ‘de branding’ investeerde reeds in een volledig aangepast kassasysteem op maat van de mensen die instaan voor de winkelbediening. “Ik zal het dus niet meer moeten leren want ik kan er al mee werken. Alles verhuist mee!”, zegt Elodie met de glimlach. “Ik ben blij dat ik zie wat ik terug moet geven van geld, want dat was moeilijk om te berekenen. Nu zie ik het op het scherm en is dat makkelijker. De barcode inscannen lukt soms nog niet direct, dan moet ik het handmatig ingeven maar dat lukt ook. Eenvoudige dingen zoals kaartjes, een pot advocaat… kan ik al zelf afrekenen. Dan trek ik mijn plan en moet er geen begeleider komen. Alleen als er ingepakt moet worden of iets in een zakje moet, bel ik de begeleider en doen we dat samen. Ik vind het heel leuk dat ik de klant zelf kan helpen, dat er niemand moet komen. Anders ben je toch niet zelfstandig als je altijd iemand nodig hebt?”

Alle drie staan ze te popelen om ‘hun’ winkel in Ring Shopping te openen. Olivier kijkt graag naar kookprogramma’s en onthoudt alle bruikbare tips: “Ik weet al hoe je munt goed vers kan houden met behulp van keukenpapier: als je dat eronder legt en nat houdt, droogt de munt niet uit! En als je bierflesje bij het openen te veel schuimt, kan ik dat ook wel oplossen hoor.” Olivier werkt in het atelier bakkerij en maakt zelf bladerdeeg. “Na de vakantie gaan we veel oefenen om de lekkerste taarten te maken. Want de taart die we in ‘het idee’ zullen geven komt van bij ons, dus die moet heel lekker zijn!”

Ook Elodie kijkt uit naar de nieuwe locatie. “Ik denk dat we daar veel meer volk gaan zien dan hier. Voor onze winkel nu moet je speciaal afdraaien aan ‘de branding’ in Heule, maar in Ring Shopping gaan er meer mensen gewoon passeren en kan iedereen eens komen kijken. T gaat leuk zijn daar! En we hebben ook al bancontact nu, dat is ook makkelijker dan cash geld, de mensen hebben dat niet altijd meer op zak hé.”

Geert vult nog aan: “Ik vind alles leuk om te doen: bedienen, koffie inschenken, kassa doen… Ook de zaterdag werken en tot 19u ’s avonds vind ik niet erg hoor. We zijn toch de hele tijd bezig!”

‘het idee’ in Ring Shopping openen wordt een prachtige uitdaging, één waar we nu al – samen met onze mensen met beperking - heel trots op zijn. We kijken er naar uit om jullie daar te ontvangen!

Meer weten over het winkelconcept ‘het idee’?
Contacteer ons dan voor meer informatie via communicatie.debranding@waak.be.
Volg alle vorderingen en laatste nieuwtjes via onze facebookpagina hetideedebranding, of schrijf je in op onze digitale mailing via https://www.debranding-waakvzw.be/nl/het-idee/nieuwsbrief-hetidee.

Terug naar boven