Week van de gezondheid: welzijnsbeleid in de praktijk

vrijdag 01 juni 2018

Week van de gezondheid: welzijnsbeleid in de praktijk

vrijdag 01 juni 2018
In het kader van welzijnsbeleid werd voor het 3de jaar op rij de Week van de Gezondheid georganiseerd voor alle medewerkers van ‘de branding’. “Een ideale manier om het thema ‘welzijn’ bespreekbaar te maken, maar ook in de praktijk om te zetten.”, zegt Ingrid Vanmarcke, personeelsdirecteur. “Via workshops, lezingen en ontspannende activiteiten, willen we met de werkgroep Welzijnsbeleid thema’s bespreekbaar maken maar ook een gezonde levensstijl promoten, zowel fysiek als mentaal.”

De week van 28 mei begon met een gezonde traktatie op het werk: een flesje artisanaal appelsap (van eigen makelij!) met de boodschap dat gezond leven een wisselwerking is tussen voeding, beweging maar ook positief denken. Met die gezonde voeding kon je aan de slag op woensdag- en donderdagmiddag, want één collega gaf tips voor gezonde lunches en hoe deze te bereiden. Op dinsdag- en donderdagnamiddag hoorden we twee aangrijpende getuigenissen van collega’s die in de voorbije periode overvallen werden door een burn-out of depressie. Ze vertelden openlijk over deze moeilijke periode in hun leven en hoe ze hier nu verder mee omgaan.

Op woensdagavond kon iedereen een keuze maken uit een aantal workshops: een ontspannende gezichtsbehandeling, een actievere sessie Drums Alive, TacFit of een VitaCheck. Een leuke avond, waarop collega’s zich fysiek lieten uitdagen en onderling vooral ook veel plezier hadden.

“Met de organisatie van zo’n themaweek, willen we vooral de nadruk leggen op wélzijn, in plaats van afwezigheid en er niét zijn. We spreken daarom bewust nu ook van welzijnsbeleid, in plaats van ziekteverzuimbeleid. Net omwille van dit bredere kader: je goed voelen in je vel, zorgen voor je eigen fysieke en mentale gezondheid, een positieve instelling… maakt dat medewerkers tevreden, actief én aanwezig op het werk zijn. Net dat wat we willen bereiken!”

Terug naar boven