Slimme kassa helpt gebruikers bij winkelverkoop

donderdag 26 oktober 2017

Slimme kassa helpt gebruikers bij winkelverkoop

donderdag 26 oktober 2017
Sinds dit jaar werken de gebruikers en begeleiders van het verkooppunt ‘het idee’ van ‘de branding’ met een slimme kassa. De opbrengst van de Branding-Trotting in 2015 werd geïnvesteerd in de aankoop van een nieuw kassasysteem dat inhoudelijk volledig op maat geprogrammeerd kon worden.

“De nieuwe kassa maakt gebruik van onze eigen picto’s, toont bankbiljetten en muntstukken op het scherm, werkt met barcodes en een scanner… een ganse verbetering in vergelijking met onze oude kassa, waarbij alles manueel ingetypt en aan de gebruiker gedicteerd moest worden.”, vertelt Dominique De Vos, medewerker verkoop.

Elodie, die twee keer per week winkelpermanentie heeft, vult aan: “Nu moet je niet meer duwen op de toetsen. Je moet gewoon scannen en je ziet de prijs staan. Het is ook tof dat je de briefjes op het scherm ziet en dan weet hoeveel geld je moet teruggeven. Zo kan ik bijna helemaal zelf afrekenen!”

Bjorn werkte tijdens de Pop-up in Ring Shopping Kortrijk drie keer aan de kassa. Ook hij en begeleidster Lien merkten het voordeel van dit kassasysteem. “Vroeger moest de gebruiker van alles intypen en moest je dit telkens dicteren: de code van het bedrijf, het soort product, het bedrag… Nu gebruikt Bjorn de scanner en heeft hij dankzij de barcode het product direct op het scherm. Zijn we fout? Bjorn kan het product zo wissen met het touchscreen en opnieuw beginnen. Wil de klant afrekenen, dan ziet hij hoeveel hij moet teruggeven. Tof dat de gebruikers zo veel zelfstandiger de klant kunnen bedienen!”, vertelt Lien enthousiast.

“Ook bij externe verkoopstanden wordt via een laptop op dezelfde manier gewerkt.”, vult Dominique nog aan. “Zo kunnen de gebruikers die mee zijn voor de verkoop opnieuw de klanten zelf bedienen. De gebruikers zijn trots dat ze dit zelf kunnen doen en de klanten verbaasd over hun zelfstandigheid!”

Het vormingsbureau gaf de gebruikers die in de winkel werken gerichte vorming over de kassa. Ook zij merkten dat het systeem heel goed aangepast werd op niveau van onze mensen met een verstandelijke beperking, waardoor zij er snel mee weg waren. Een goed voorbeeld dus van een slimme investering, niet alleen in een product, maar vooral in de autonomie en zelfwaarde van onze gebruikers!

Terug naar boven