'Met BlueAssist voel ik me sterker'

BlueAssist is een hulpmiddel dat een houvast biedt aan mensen die geen eenvoudige hulpvraag kunnen of durven stellen. Het is een universeel systeem dat wij inzetten om de zelfstandigheid van onze gebruikers te bevorderen en de communicatie te ondersteunen. Wanneer iets niet lukt of wanneer de gebruiker iets niet meer weet, heeft die steeds een middel op zak waardoor hij/zij hulp kan inroepen. Reeds in oktober 2015 tekende ‘de branding’ een engagementsverklaring om het BlueAssist systeem actief te integreren in de ondersteuning van de gebruikers.

Lieven vertelt je hoe BlueAssist werkt:

“Sinds kort woon ik in de Maaiweg in Kuurne. Ik woon er samen met 3 vrienden. Dagelijks komt er begeleiding van ‘de branding’ aan huis om ons te ondersteunen. Naast mijn werk in Kreakollektief ga ik wekelijks een handje helpen in de spelotheek van Kuurne. Voor mijn verplaatsing met de lijnbus gebruik ik BlueAssist. Met de BlueAssist kaartjes voel ik me sterker om alleen de bus te nemen. Mijn begeleider schrijft de juiste boodschap op de kaart. Ik toon mijn BlueAssist kaart aan de chauffeur van De Lijn wanneer ik op de bus stap. Zo weet ik dat ik op de juiste bus zit en kan afstappen aan de juiste halte. Met een BlueAssist kaartje op zak kan ik meer alleen. Ik weet dat ik ook verder zal geholpen worden wanneer het me even niet lukt.”

Filip doet zijn boodschappen met BlueAssist als hulpmiddel:

"De maandag ga ik op boodschappen om aardappelen, appels en ajuinen. Hiervoor heb ik een BlueAssist kaartje zitten dat ik als boodschappenlijstje gebruik. De begeleiders stoppen geld in de portefeuille, ik trek mijn jas en fluojas aan en vertrek met de trolley te voet naar de Shapershoeve van Heule. Terug thuis leg ik alles zelfstandig op zijn plaats. Op woensdag ga ik naar slagerij Renmans om een voorraad vlees voor de komende week. De begeleider schrijft hiervoor een lijstje, want dit ziet er elke week anders uit.Ik voel me goed en ben trots dat ik deze boodschappen zelfstandig doe. Is het nu slecht weer of heel erg warm, ik ga elke keer met plezier op boodschap!"


'de branding' is een BlueAssist-organisatie want ze:

  • streeft naar maximale autonomie en sociale inclusie
  • biedt kansen aan cliënten die communicatief minder vaardig zijn
  • zet in op coaching van individuele en inclusieve trajecten
  • streeft ernaar iedereen volwaardig te laten participeren aan de samenleving
  • profileert zich als organisatie die samenwerkt met en leeft in de gemeenschap
  • ijvert voor solidariteit met aandacht voor kansengroepen


'de branding' engageert zich om:

  • BlueAssist in te zetten als duurzame hefboom voor meer autonomie en sociale participatie voor haar cliënten
  • het personeel te trainen, te stimuleren en hen ruimte te geven om BlueAssist toe te passen en aan te leren
  • de omgeving van de gebruiker van BlueAssist te informeren en te sensibiliseren wat de bedoeling is
  • de eigen ervaring met inclusieve trajecten te delen met anderen
Terug naar boven